رمضان پرماجرای تلویزیون

مصطفی قاسمیان - ماه رمضان امسال هم تلویزیون نونوار شد و ناگهان ده‌ها برنامه جدید روی آنتن رفت؛ برنامه‌هایی که بعضی مانند «ماه عسل» و «جشن رمضان» به برند این ماه مبارک تبدیل شده و برخی دیگر مانند «خندوانه» نیز به طور اتفاقی همزمان با این ماه شروع شده‌اند. در اتفاقات مهم روزهای اول این ماه، همه‌چیز یافت می‌شود؛ از نگاه باز تلویزیون برای حضور روزبه بمانی و طعنه‌های تند «جناب‌خان» تا پخش نشدن «ربنا». با ما همراه باشید:
 
1- حضور پررنگ روزبه بمانی
روزبه بمانی در برنامه‌های ماه رمضان امسال حسابی پرکار بوده. او ترانه تیتراژ پایانی «سر دلبران» را برای شبکه یک سروده و خودش هم آن را خوانده است. بمانی همچنین ترانه تیتراژ سریال «رهایم نکن» را هم سروده که به دلایل نامشخص، نامش در تیتراژ این سریال نیامده است. جالب آن که او هر دو ترانه تیتراژ ابتدایی و انتهایی «ماه عسل» امسال را هم سروده است. با این حساب روزبه بمانی امسال با سرودن چهار ترانه و خوانندگی یک ترانه تیتراژ در دو شبکه پربیننده تلویزیون، به شدت پرکار بوده است. این حضور پررنگ و ناگهانی در حالی است که او پیشتر به دلیل همکاری با چند خواننده آن ور آبی، در تلویزیون ممنوع‌الاسم بود و در سریال‌هایی مانند «دودکش» و «مادرانه» که ترانه‌سرایی کرده بود، با نام مستعار «بهروز بمانی» یا «بهزاد بمانی» در تیتراژ حضور داشت!
2- علیخانی و فیلترشکن‌ها
احسان علیخانی در برنامه اول «ماه عسل»، درباره فیلترینگ تلگرام صحبتی انتقادی کرد و درباره آثار اجتماعی رواج فیلترشکن‌ها  گفت.   ویدئوی یک دقیقه‌ای صحبت‌های او در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت و ترند شد.


3- بی‌سلیقگی در قطع ترانه «ماه عسل»
می‌دانید «ماه عسل» تقریباً اولین برنامه غیرنمایشی تاریخ تلویزیون بوده که ترانه سروشکل‌داری برای تیتراژ داشته و این بخش را به یکی از نقاط قوت برنامه تبدیل کرده است. با همان دست‌فرمان، سال‌هاست ترانه‌های نابی در تیتراژ ابتدایی و انتهایی «ماه عسل» قرار می‌گیرند و استفاده صحیح از خواننده‌های روی بورس، این ترانه‌ها را شنیدنی کرده است. برنامه‌سازان «ماه عسل» برای تولید ترانه تیتراژ وقت می‌گذارند و هزینه می‌کنند و نتیجه‌اش را هم در استقبال مخاطبان می‌بینند. امسال هم بهنام بانی تیتراژ ابتدایی و مسیح و آرش تیتراژ انتهایی این برنامه را خواندند و احسان علیخانی بعد از زحمت زیاد برای تولید این آثار، انتظار داشت این تیتراژ به طور کامل پخش شود. او در اواخر برنامه که وقت کم آورده بود، روی آنتن از مدیران شبکه سه با لحنی ملتمسانه درخواست کرد در همین برنامه اول که رونمایی از تیتراژ است، کمی وقت اضافه بدهند تا تیتراژ کامل پخش شود. انتظار او به‌جا بود و با کمی انعطاف در کنداکتور، این کار امکان‌پذیر بود اما مدیران ترجیح دادند تیتراژ را از نیمه قطع کنند و رونمایی کامل ترانه را به شبکه‌های اجتماعی بسپرند.
4- پخش تیزر «عصبانی نیستم!»
در تعطیلات آخر هفته گذشته، تلویزیون در اقدامی دور از انتظار، تیزرهای فیلم سینمایی «عصبانی نیستم!» را روی آنتن برد. این در حالی است که دو هفته از اکران فیلم گذشته و تا به حال تیزرهای فیلم پخش نشده بود. ماجرا وقتی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم در زمستان سال گذشته هم که قرار بود «عصبانی نیستم!» اکران شود، با واکنش مثبت صداوسیما مواجه نشده و اخبار 20:30 از آن به شدت انتقاد کرده بود. پیش از این نیز تلویزیون روی خوشی به فیلم‌های توقیفی نشان نمی‌داد و تیزرهای «مادر قلب‌اتمی» و «پریناز» را پخش نکرده بود. بنابراین اقدام به پخش تیزرهای فیلم درمیشیان که پنج سال توقیف بوده، کاملاً عجیب است. علاوه بر تیزر، این روزها شاهد پخش آگهی این فیلم به صورت زیرنویس در ساعات پربیننده و در زمان پخش سریال‌های شبانه نیز هستیم.
5- بازی کارگردان در نقش روحانی مرحوم «سر دلبران»
از تصاویر منتشرشده سریال «سر دلبران» می‌دانستیم محمدحسین لطیفی کارگردان سریال، نقشی هرچند کوتاه در این مجموعه دارد. اما حالا با پخش قسمت اول، مشخص شد او بازیگر نقش «حاج‌آقا عباس» پدر «سلیم» شخصیت اصلی است و قصه پس از درگذشت او شروع شده است. جالب آن که در میانه قسمت اول «سر دلبران» وقتی تصویر «حاج‌آقا عباس» در وسط قاب قرار گرفت، یکی از مناجات‌های خواجه عبدا... انصاری با صدای خود کارگردان پخش شد. لطیفی که به این حضور کمرنگ در سریال‌هایش علاقه دارد، پیشتر در تیتراژ ابتدایی «دودکش» هم حضور داشت و با صدای خودش نامه‌ای را می‌خواند.
6- توضیح عوامل «خندوانه» درباره دکور کم‌نور
مهم‌ترین نقدی که به قسمت‌های اول و دوم فصل جدید «خندوانه» وارد است، رنگ و نور دکور این برنامه است. در حالی که «خندوانه» ذاتاً شاد است و فرهنگ خنده را ترویج می‌کند، در قسمت‌های زیادی از دکور فصل جدید رنگ سورمه‌ای که رنگی سرد محسوب می‌شود، کار شده است. علاوه بر آن به نظر می‌رسد دکور جدید، نور مناسبی ندارد. همین موضوع آماج اصلی انتقادهای مخاطبان درصفحه رسمی اینستاگرام «خندوانه» هم بوده؛ تا جایی که عوامل در یک استوری، توضیح دادند که مشکل فنی است و در برنامه‌های بعدی اصلاح خواهد شد.
7- ربنا باز هم به تلویزیون راه نیافت
در ماه رمضان امسال هم در لحظات افطار، مناجات ربنای محمدرضا شجریان روی آنتن نرفت و نشان داد ظاهراً هنوز هم پخش صدای این خواننده قدیمی در تلویزیون ممنوع است. این در حالی است که این بار ویدئویی از نشست خبری کنسرت-نمایش «سی» در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شد که در آن همایون شجریان توضیح می‌داد پدرش در نامه به سازمان صداوسیما درباره پخش نکردن آثارش، مناجات «ربنا» را مستثنا کرد و به خاطر تعلق آن به مردم، مجوز پخش آن را داده است.
8- کنایه‌های تندوتیز «جناب‌خان»
فصل جدید «خندوانه» از همین قسمت اول از حضور «جناب‌خان» بهره می‌برد و اتفاقاً در برنامه‌های اول، شوخی‌هایش حسابی هم گرفته است.با این حال تفاوت مهمی که در نوع شوخی‌های این شخصیت عروسکی حس می‌شود، افزایش کنایه‌های تندوتیز و خط قرمزی اوست. «جناب‌خان» فصل جدید  تا الان با سیاسیونی چون اسحاق جهانگیری و حسن روحانی شوخی کرده و از طرفی نیز خود سازمان صداوسیما را هم بی‌نصیب نگذاشته و به ممیزی لوگوی باشگاه رم ایتالیا نیز طعنه زده است. اگرچه شوخی‌های «جناب‌خان» در فصل‌های قبلی هم خالی از گوشه و کنایه‌های سیاسی نبود، اما کمتر به این موضوعات می‌پرداخت و بیشتر با سوژه‌هایی شوخی می‌کرد که خط قرمزی نبودند. در غالب مواقع هم مهمان‌ها و رامبد جوان سوژه این شخصیت می‌شدند.